Nagymamám mindig azt mondta, ha valami olyat látott, amelyet nem tudott megmagyarázni észérvekkel, hogy ez boszorkányság. Kicsiként mindig jót nevettem rajta, az egyik legpoénosabb megszólalásának találtam. Például, amikor farsang volt a suliban, én boszorkánynak öltöztem. Természetesen a nagyi vette az adást, és amikor meglátott, csak ennyit tudott mondani: annyira gyönyörű az unokám, hogy biztos boszorkányság van a dologban.
Emlékszem az első ilyenre, amikor én is használtam ezt a kifejezést. Amikor pályakezdőként leszerződtem az első munkahelyemre, akkor a munkám típusából eredően kaptam egy munkahelyi autót. Azonban mielőtt használatba vettem, egy széleskörű tájékoztatásban részesültem, hogy mit is jelent a céges autó lízing. Első körben megmutatták nekem a flottakezeles.hu weboldalát, és azon belül részletesen olvashattam a nyílt végű pénzügyi lízing kockázatáról.
Ha egy cégnek autóra van szüksége, akkor két nagy csoport közül választhat, és ezen belül is három lehetőség áll a rendelkezésére. Az első az operatív lízing, más néven tartós bérlet, amellyel a FlOTTAUTO Lízing is foglalkozik. Ebben az esetben a gépkocsi tulajdonjoga a lízingbeadóé marad a szerződés végén. A másik eset a zárt végű pénzügyi lízing. Itt a szerződés megkötésekor meghatározott, hogy az autó tulajdonjoga a végén a lízingbevevőhöz kerül. A harmadik opció lesz a nyílt végű pénzügyi lízing, mely során a szerződés végén a lízingbevevőnek többek között elővásárlói és vevőkijelölési joga van, azaz nincs előre meghatározva, hogy pontosan kié lesz a kocsi tulajdonjoga.
Mindhárom eshetőség teljesen hivatalos és legális. Azonban az utolsónál érdemes elolvasni a részleteket, hiszen az felvet néhány kérdést az adózás kapcsán.
A nyílt végű pénzügyi lízingnek megvannak a maga előnyei. A zárt végű lízing termékbeszerzésnek minősül, az előbbi pedig szolgáltatásnak, így az áfa levonható a havidíjból. Ebben a szerződésben van lehetőség arra az operatív lízinggel szemben, hogy az autó a lízingbevevőhöz kerüljön. Míg az operatív lízingnél egy várható piaci értékkel számolunk az autó maradványértékének megállapításakor, addig a nyílt végűnél egy képzett értékről beszélünk, ami akár a beszerzési érték 15-20%-át is kiteheti.
Ha esetleg mindez nem lenne érthető, az oldalon röviden összefoglalják, hogy pontosan mit is jelent. Azaz, ha egy cég autót lízingel, a havidíjak után az áfa levonható, és a végén a piaci ár töredékéért is hozzájuthat a gépjárműhöz.
Fontos azonban azt megjegyezni, hogy az áfát csak annak arányában lehet visszaigényelni, hogy mennyit használtuk az autót a cég céljaihoz. Mindezt egy pontosan vezetett útvonal nyilvántartás alapján lehet meghatározni.
A szerződés végén három lehetőség áll előttünk. Elsősorban hagyjuk az autót, hogy a lízingbeadó tulajdonában maradjon. Vagy lízingbevevőként megvesszük az autót a már korábban említett képzett , a piaci értéknél akár jóval alacsonyabb értékben, de akár kijelölhetünk egy harmadik felet, aki hasonló feltételek mellett megvásárolja a kocsit.
Fontos arra figyelni, hogy a termék, áru szolgáltatás csak piaci áron cserélhet gazdát. Ez egy általános igazság, amelyet a NAV szeret betartani, amely a nyílt végű pénzügyi lízingnél bizonyos esetben sérül, és ez akár rengeteg be nem látható következményekkel is járhat.
Mint kiderült, a FLOTTAUTO Lízing nem foglalkozik eme típussal, hiszen egyrészt engedéllyel bíró hitelintézet kell ehhez, illetve szeretnék minél kevesebb kockázatnak kitenni az ügyfeleket.
Mondanom sem kell, amikor kimondtam azt a szót, hogy céges autó lízing, a boszorkányság is társult mellé. És nem azért, mert ez egy rossz dolog, sőt pontosan az ellentétje. Én sem tudtam észérvekkel megmagyarázni hirtelen ezt a végtelenül komoly és felépített szolgáltatást, mint a nagymamám akkoriban. Le a kalappal a megmutatott weboldal felé, hogy mennyire pontosan, szakszerűen leírnak mindent azoknak is, akik nem értenek hozzá.